Päivähoidossa aloittaminen on lapsen elämässä vaativa askel. Kokemus voi edistää lapsen kehitystä mutta voi sitä myös häiritä.
Pitkäaikainen lasten seuraaminen ja observointi päiväkodeissa on opettanut ymmärtämään mitkä ne asiat ovat joiden kanssa lapsi kamppailee tässä alkuvaiheessa, ja miten aikuiset voivat heitä auttaa.
Tommi aloittaa päiväkodissa
Perhe: Äiti Isä ja Tommi 3v. Isä kokopäivättöissä, usein poissa myös iltaisin. Äiti hoitanut
Tommia itse.Tämä ollut perheelle taloudellisesti mahdollista ja äiti on tahtonut
jäädä kotiin hoitamaan Tommia. Tommi on ollut nyt vuoden puistotädin hoidossa
aamupäivisin.
Äiti: On jo jonkin aikaa pohtinut töihinpaluuta. Kaivannut työtoverereita ja työtä. Tommikin
tuntuu jo pärjäävänsä niin hyvin.
- hoitaa vessa hommat itse, myös syömisen
- osaa kertoa tarpeistaan
- pukee ja riisuu jo melkein itse
- kiukuttelu vähentynyt, tuntuu isommalta pojalta
- leikkii paljon, ehkä päiväkoti toisi lisää kavereita ja virikkeitä.
Vähän tuntuu kummalliselta kuitenkin ajatus olla erossa Tommista niin pitkän päivän. Tuntuu aika suurelta muutokselta. Äiti on jo vähän jutellut Tommin kanssa.
Tommi: Äiti on kertonut että on menossa töihin, tarkoittaa että äiti on poissa koko päivän.
Tommi ei enää mene Eevan luo puistoon ja sitten äidin kanssa kotiin syömään.
Tommi menee päiväkotiin. Äiti on kertonut että päiväkodissa on paljon lapsia
ja kivoja tätejä. Äiti ei tiedä missä päiväkoti on eikä äiti tunne tätejä. Tommin
täytyy olla iltaan saakka tätien kanssa ja äiti on koko ajan poissa.
Tommista ei tunnu kivalta. Äitikin tuntuu erillaiselta.Tommi ei halua ajatella koko
asiaa. Ehkä se ei edes ole totta.
Isä: Isän arkipäivää eivät uudet suunnitelmat yhtä järisyttävästi muuta. Isää kuitenkin
vähän jännittää. Kaikki mennyt tähän saakka niin hyvin. Pidetäänkö päiväkodissa
Tommista yhtä hyvää huolta? Isä ymmärtää myös että äiti kaipaa takaisin töihin
ja onhan äidin palkka tervetullut kun asuntolainaakin on vielä niin paljon.
Tilanne on uusi ja monella tavalla pelottava sekä äidille että Tommille, on
paljon sulatettavaa ja pohdittavaa jossa isän apua tullaan tarvitsemaan.
I Vanhemmille ilmotetaan päiväkotipaikasta
Tästä eteenpäin äiti ja Tommi tarvitsevat paljon tukea.
Miten päiväkoti voi auttaa ja tukea.
Kun päiväkodissa saadaan tieto uuden lapsen tulosta, valitaan omahoitaja. Omahoitaja
ottaa yhteyden Tommin vanhempiin ja sopii tapaamisesta, ilman Tommia. Omahoitaja
pyytää vanhempia varaamaan riittävästi aikaa keskusteluun n. tunnin. Jos molemmat vanhemmat eivät pääse tulemaan kerrotaan vanhemmille että on tärkeätä että se vanhempi joka on pääasiallisesti Tommia hoitanut tähän asti, tulee keskusteluun.Tavallisesti se vanhempi on äiti nk. esim.ssä.
Anna tietää miten vaikea uusi tilanne on äidille.
Anna kertoo että päiväkodissa aloittaminen, työhön palaaminen on kaikille äideille vaikeata. Uuteen tilanteeseen sopeutuminen vie aikaa. Anna kysyy miltä äidistä tuntuu tämän suuren muutoksen edessä, miten äiti näkee päiväkodissa aloittamisen jne.
Kokemus on osoittanut että jos äiti ei ole itkenyt ikäväänsä ei hän pysty lastaan auttamaan tämän eroon liittyvien tunteiden kanssa.
Äitiä ahdistaa epätietoisuus siitä miten päiväkodissaolo tulee vaikuttamaan hänen ja Tommin väliseen suhteeseen.Tarvitseeko Tommi häntä nyt vähemmän? Päiväkodissa on kasvatukseen erikoistuneet ammattilaiset, osaavat varmaan paremmin jne.
Siksi Anna pyrkii jo heti ensi tapaamisella selkeyttämään ja hahmottamaan mikä päiväkodin tehtävä ja rooli tulee olemaan suhteessa äitiin ja Tommiin:
Vaikka äiti onkin koko päivän Tommin luolta poissa ei se merkitse että äidin merkitys Tommin hyvinvoinnin ja kehityksen kannalta vähenisi.
Töissäoleminen tulee vaikeuttamaan äidin mahdollisuuksia seurata mitä Tommin elämässä tapahtuu. Tommin kehityksessä tapahtuu niin paljon lyhyessä ajassa siksi kiinteä yhteistyö Annan kanssa on välttämätön. Päiväkodin, ja erityisesti Annan tärkein tehtävä on pitää vanhemmat ajantasalla. Anna tarvitsee yhteyttä äitiin että pystyisi mahdollisimman hyvin ymmärtämään Tommia kun äiti ei ole paikalla ja äti tarvitsee Annaa että pystyisi näkemään miten Tommi on pärjännyt ilman häntä, sekä kertomaan kaikesta siitä joka on äidille niin tärkeä tietää.
Äidille on myös tärkeä kertoa että päiväkodissa aloittaminen on iso ja vaikea askel kaikille lapsille.
Eroaminen äidistä ei ole helppoa, vasta kun Tommi on luonut jonkun asteisen suhteen Annaan alkaa tilanne helpottaa.
Tommilla paljon vaikeita tunteita, joiden kanssa äidin ja Annan apua tullaan tarvitsemaan
Tärkeätä että äiti varaa aikaa tutustumiseen yhdessä Tommin kanssa. Että äiti näkee kunnolla mitä Tommin päivään sisältyy. Annalla , Tommilla ja äidillä näin mahdollisuus tutustua toisiinsa. Tehdään suunnitelma.
Äiti ja isä menevät kotiin
Äidistä tuntuu vähän paremmalta.Oli kyllä aikalailla jännittänyt tapaamista Annan kanssa. Anna tuntui aika kivalta. Äidistä tuntuu hyvältä ajatus yhdessä Tommin kanssa tutustua päiväkotiin ja Annaan.Isästäkin tapaaminen tuntui hyvältä. Ei hän koskaan ollut ajatellut miten suuri asia päivähoidon aloitus on Tommille ja myös äidille ja mitentärkeätä että äidillä mahdollisuus tulla auttamaan aloituksen kanssa. Isäkin meinaa tulla katsomaan minkälainen paikka se oikein on.
Näin annetaan äidille tärkeä rooli jo heti alussa. Ei katkaista hänen mahdollisuuksiaan auttaa Tommia tämän uuden vaikean tilanteen kanssa. Annetaan mahdollisuus aktiivisesti työskennellä aikuisen kanssa joka ymmärtää..
Äiti kertoo Tommille Annasta, päiväkodista, mansikoista, joka tulee olemaan Tommin oma pienryhmä. Johon kuuluu 5 lasta, 2 poikaa ja 3 tyttöä. Äiti osaa jo heidän nimetkin.
Tommi menee yhdessä äidin ja isän kanssa lauantaina katsomassa päiväkotia ja sen pihaa.
Äidistä tuntuu helpommalta puhua Tommin kanssa tämän pelosta
II. Tutustuminen
Kun Tommi ja äiti tulevat ensimmäistä kertaa yhdessä päiväkotiin, ovat he molemmat varsin hyvin valmistautuneet tätä ensimmäistä yhteistä vierailua varten.
Äiti ja Tommi tutustuvat yhdessä päiväkotiin ja Annaan. Ensin lyhyitä aikoja sitten pitempiä.
Päiväkodissa on paljon lapsia. Äiti puhuu paljon Annan kanssa. Tommia ujostuttaa mutta äiti näyttää pitävän Annasta. Äiti kertoo Tommille aina etukäteen mitä seuraavana päivänä päiväkodissa tehdään, miten kauan ollaan jne.
Tommille kerrotaan että alussa useimmat lapset tuntevat itsensä ujoiksi ja että kaikki tuntuu vähän kummalliselta siksi äidit ovat alussa mukana.
Tommille kerrotaan myös että ei odotetakaan että Tommi alussa pitäisi kaikesta päiväkodissa. Myöhemmin kun ollaan tutustuttu päiväkoti tulee tuntumaan kivammalta.
Tommille kerrotaan että päiväkodissa pidetään hänestä hyvää huolta ja häntä autetaan oppimaan uusia asioita.
Jokainen lapsi käsittelee tätä tilannetta omalla tavallaan. Eroon liittyvät tunteet tulevat vasta hiljalleen esille, niistä puhuminen on tärkeätä sekä kotona että päiväkodissa.
III. Äiti menee töihin - Tommi jää päiväkotiin
Kun on aika kokeilla yksinjäämistä alkaa Tommia itkettää. Hän tarttuu äidin takkiin, haluaa lähteä äidin kanssa. Äiti vakuuttaa Tommille että itke vaan jos tuntuu pahalta, Anna kyllä lohduttaa. Ollaan myös sovittu Annan kanssa että äiti soittaa ruuan jälkeen, että saa kuulla miten on mennyt.
Tavallista on myös että lapsi ei ole huomaavinaankaan äidin lähtöä. Usein kaipaaminen kuitenkin ilmenee lapsessa eri tavoin päivän aikana.
Jokainen lapsi on erillainen ja tuo esille eroon liittyviä tunteita omalla tavallaan. Kaikki lapset tuntevat itsensä kuitenkin alussa yksinäisiksi, he ovat päiväkodissa alussa tyhjiössä. Ei ole aikuista josta välittävät ja joka tuntisi heidät tarpeeksi hyvin pitääkseen heistä.
On niin paljon sellaista jota pieni lapsi ei vielä osaa, joka liittyy itsestä huolehtimiseen sekä fyysisellä että psyykkisellä tasolla. Tämän vuoksi hän tuntee itsensä avuttomaksi ja turvattomaksi ilman äitiä ennenkuin hän voi luottaa siihen että hänestä huolehditaan myös päiväkodissa.Tämä tapahtuu vasta kun suhde on luotu aikuisiin.
Tommin ahdistus saattaa ilmetä eri tavoin hänen käyttäytymisessään:
- saattaa pelätä toisia lapsia
- pelkää aikuisia
- isottelee, olen vahvin, pystyn antamaan kaikille turpiin jne. ( takana pelko)
- tekee aina samaa- rajoittaa itseään
- tarrautuu äitiin tai hoitajaan
- on ahdistunut, kömpelö, ei kuuntele mitä hänelle sanotaan
Saatamme usein ymmärtää miltä lapsesta tuntuu mutta paljoakaan ei ole tehtävissä välittömästi.
Tässä vaiheessa ei ole hoitajan “syy”jos lapsi käyttäytyy “huonosti”, ei ole myöskään hänen ansiotaan että lapsi käyttäytyy hyvin.
Suhteen luominen Tommiin, turvattoman tyhjiön täyttäminen vie aikaa.
Vasta kun Tommi on saanut jonkun asteisen suhteen päiväkotiin ja Annaan pystyy hän eroamaan äidistä ja alkaa käsitellä eroa.Hiljalleen alkavat tunteet tulla esille.
Äiti ja Anna auttavat Tommia:
- Anna kyselee kodista, miten asioita tehdään, vertaillaan pkiin
- Anna puhuu vanhemmista heidän työpaikastaan
- Tommi saavat tuoda leluja tai esineitä kotoa
- äiti kertoo missä on päivän aikana, odottaa kuulla lapsen päivästä
- äiti ja Anna vaihtavat kuulumisia
- äidin huivi, kuva, avaimet lapsella mukana pkssa Eivät korvaa sanoja mutta ovat niitä
vahvistamassa.
- äiti soittaa päivän aikana
- äiti tuo ja hakee
IV. Äidistä tuntuu pahalta kun Tommi on hänelle vihainen
Kun äiti on nähnyt ja hyväksynyt tutustumisvaiheen tärkeyden ja auttanut Tommia eroon liittyvän surun ja pelon kanssa ollaan jo päästy pitkälle. Äidin on vaikeampaa kohdata vihan tunne, erityisesti kun se kohdistuu häneen äitiin.
Äidit tulkitsevst usein ylenmääräisen takertumisen rakkauden osoitukseksi kun taustalla on usein kiukku äitiä kohtaan.Lapsi pelkää päästää äitiä näkyvistä, pelkää ettei tämä palaa, että lapsen viha voisi häntä vahingoittaa. Tätä äidin ei ole helppo ymmärtää.
Tommi kääntää tilanteen: nyt äiti saa tuntea miltä tuntuu tulla hylätyksi
Joskus kun äiti tulee Tommia hakemaan ei Tommi ole huomaavinaankaan äitiä,tai kiukuttelee ylenmäärin pukemisen kanssa tai haluaa mielummin jäädä Annan kanssa päiväkotiin.Äiti on pettynyt ja surullinen ja itsekkin kiukkunen tilanteesta.Hän oli niin odottanut Tommin jälleennäkemistä!
Miten hyvältä äidistä tuntuukaan kun Anna toteaa: ” Nyt Tommi kyllä näyttäämiten ikävä hänellä on äitiä ollut! Nyt äiti saa tuntea miltä tuntuu tulla hylätyksi!”
Äiti ottaa Tommin syliin ja kertoo että hänelläkin on ollut Tommia tosi paljon ikävä ja että ymmärtää jos Tommia suuttuttaa kun äiti ollut poissa niin pitkään.Tommi hymyilee ja halii äitiä. Näin siinä tavallisesti käy.
V. Äitiä on tärkeätä valmistella myös mahdollisen lojaliteettiristiriidan varalta.
Kun Tommi kiintyy Annaan saattaa hän pelätä ettei äiti tästä pidä ja saattaa tämän takia hänet hylätä.
Äidille on tärkeätä kertoa että lapsi joka on kokenut hyvän ja merkitsevän suhteen pystyy luomaan uusia hyviä suhteita. Suhde Annaan on uudenlainen suhde, se ei korvaa äidin ja Tommin välistä suhdetta.
VI. Tommi vaikuttaa sopeutuneen päiväkotiin mutta oireilee kotona esim.
- kiukuttelee ylenmäärin
- valvoo
- näkee painajaisia
- kastelee
Lievempiä oireita: ei muista ryhmän lasten nimiä, päivän rutiineja. Pidättää ulostustaan.
Tärkeätä Annan kertoa äidille ja äidin Annalle.
Kertoo siitä että Tommi vielä kokee päiväkodissa olemisen melko hankalaksi.
Tommia autetaan puhumalla tunteista, autetaan Tommia näkemään mitkä tunteet häntä vaivaavat.
Sopeutuminen päiväkotiin vie keskimäärin 2kk
Opetusmateriaali ei monistettavaksi. Myös saatavilla ruotsinkielisenä
” Hur bearbeta separationen vid dagis-starten hos 3-5 åringar”
email: tarja.lund@elisanet.fi
keskiviikko 11. maaliskuuta 2009
Eron työstäminen päivähoidossa ( 3-5v )
Tunnisteet:
att börja på dagis,
eroahdistus,
Päivähoidon aloitus,
separationsångest
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti