Pienten lasten päivähoito herättää meissä vanhemmissa ja myös päivöhoidon kasvattajissa runsaasti ristiriitaisia tunteita, eikä ihme. Lapsen hyvinvointi on meille kaikille tärkeä asia.
Alle kolmevuotiaiden päivähoitoon liittyy erityisen paljon huolta koska lapsi on vielä niin avuton , vailla omia taitoja siksi niin riippuvainen hoivaavan vanhemman jatkuvasta läsnäolosta ja avusta. ”Ennen vanhaan” tämä läsnäolo varmisti normaalin kehityksen- äidin hyvän hoivan asteittaisen siirtymisen lapsen omaksi osaamiseksi ja itsestä huolehtimiseksi, sekä monen muun perustavaa laatua olevan osaamisen lapsen emotionaalisessa kehityksessä. Ajat ovat kuitenkin muuttuneet ja pienet lapset ja vanhemmat ovat pitkät päivät erossa toisistaan. Vaikka ajat ovatkin muuttuneet, ja kasvatuskäytännöt sen myötä, ei pidä unohtaa että lapsen kehitysvaihekohtaiset tarpeet pysyvät samoina. Näiden tarpeiden turvaaminen, riittävän hyvän emotionaalisen kasvuympäristön takaaminen, on edellytys sille että lapsen kehitys etenee normaalisti.
Kiinteä toimiva suhde hoivaavaan vanhempaan on yhä edellytys lapsen ja vanhemman hyvinvoinnille. Sen toteutuminen on kuitenkin tänä päivänä huomattavasti hankalampaa.
Vanhemmat tarvitsevat runsaasti päivähoidon kasvattajan apua ja tukea pystyäkseen säilyttämään elävän kosketuksen lapsen arkeen ja kehitykseen, olemaan läsnä ja kokemaan itsensä tärkeäksi ja hyväksi vanhemmaksi pitkästä päivittäisestä erosta huolimatta. Hoitajat tarvitsevat kiinteän suhteen lapseen ja tämän vanhempiin että pystyisivät lasta ymmärtämään päivähoidossa sekä tukemaan lapsen ja vanhempien välistä suhdetta ja yhdessä vanhempien kanssa auttaa lasta kasvamaan. Toisin sanoen on ensiarvoisen tärkeää että päivähoito pystyy tarjoamaan vanhemmille mahdollisuuden säilyttää kiinteä suhde lapseen ja tämän arkeen. Tämä toteutuu parhaiten yhteityössä nimetyn hoitajan kanssa joka on erityisen läheinen lapselle ja tämän vanhemmille
Tämä edellyttää vuorostaan että päivähoidon ammattilaiset ymmärtävät paremmin lapsen varhaista kehitystä ja että kehitetään työtapoja joissa uusi ymmärrys elää ja mahdollistaa läheisen yhteistyön vanhempien kanssa. .Uusien työtapojen kehittäminen ei kuitenkaan onnistu jos päivähoitoa ohjaavat päätökset ja puitteet eivät tätä kehitystä riittävästi tue.
Lisääntynyt tarve ymmärtää lapsen varhaista kehitystä sekä uuden osaamisen integroiminen kasvatustyöhön onkin ollut monen kehittämishankkeen tavoite viimeiset kymmenen vuotta Ollaan käännytty lapsen emotionaaliseen kehitykseen erikoistuneiden ammattilaisten puoleen ja etenkin silloin kun yhteistyö on ollut pitkäjänteistä ja jatkuvaa eikä ainoastaan tiedon siirtoa, on uusi osaaminen alkanut elää kasvatustyössä ja johtanut uusien, vanhempia, lapsia ja päivähoidon kasvattajia paremmin tukevien, käytäntöjen kehittämiseen.
Ongelmana kuitenkin tänä päivänä on että päivähoitojärjestelmästä puuttuu rakenteet jotka mahdollistaisivat tämänkaltaisen poikkiammatillisen yhteistyön. Kyseinen yhteistyö mahdollistaisi myös tuen päivähoidon päättäjille tärkeiden lapsen hyvinvointia koskevien asioiden ymmärtämisessä. Alle kolmevuotiaiden ja heidän vanhempiensa tarpeiden näkeminen ja niihin vastaaminen päivähoidossa antaa mahdollisuudet ennaltaehkäistä tehokkaasti lasten lisääntyviä kehityksellisiä häiriöitä ja vaikeutuvia mielenterveysongelmia kuten myös vanhempien pahoinvointia.
Haasteet alle kolmevuotiaiden päivähoidossa ovat tuskallisia tiedostaa. On tuskallista katsoa peiliin ja myöntää että kaikki ei ehkä olekaan niin kuin olemme toivoneet. Toisaalta ongelmien tiedostaminen ja niihin puuttuminen antaa meille mahdollisuuden korjata ja parantaa.
Poikkiammatillinen yhteistyö on viimeiset kymmenen vuotta jo kantanut hedelmää ja parantanut mahdollisuuksia tukea päivähoidon kaikkein pienimpiä ja heidän vanhempiaan, mutta tämä työ on kuitenkin vasta alullaan. Päivähoidon rakenteet ja puitteet alle kolmevuotiaiden hoidossa eivät vielä riittävästi sisällä tarvittavaa ymmärrystä lasten ja vanhempien tarpeista. Päivähoitoa koskevat päätökset aiheuttavat jatkuvaa , jopa lisääntyvää stressiä lapsille, vanhemmille sekä päivähoidon kasvattajille Stressi häiritsee lasten ja vanhempien normaalia kehitystä ja vaikuttaa laajemmin koko yhteiskunnan hyvinvointiin.
Vaikka uudet päivähoidon kehttämistarpeet tässä laman kynnyksellä saattavat kauhistuttaa päättäjiä niin ongelmien ennaltaehkäisy on edullisempi ja vähemmän tuskallinen vaihtoehto kuin niiden korjaaminen jälkikäteen.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti